Fascinerande, häftigt och ibland minst sagt förvirrande



Sedan några år tillbaka har jag lärt mig att en partikel kan vara på flera olika platser samtidigt, fram till dess att någon eller något betraktar den. Då bestämmer den sin position. Alltså en partikel kan vara någonstans i rymden samtidigt som den är på Jorden. En partikel kan exempelvis vara stolen som du sitter på...


Visst låter det helt knasigt och kan kännas svårt att förstå. 
Men det finns forskning på detta. 

När jag började bli intresserad av kvantfysik försökte jag först sätta mig in i en ganska tung bok. Jag fick läsa samma sidor flera gånger om tills jag insåg att jag inte var redo att ta in det just då. Då lånade jag böcker som förklarade det på ett enklare sätt, om än att jag behövde ha bra fokus för att verkligen kunna försöka förstå.

I år lyssnade jag på Roger Gotthardsson när han var gäst i podden Uppvaket och Så in i själen vilka är några av de poddar som han har medverkat i. Det faktum att han är cyberexpert och att han alltid söker bevis för oförklarliga saker gjorde mig väldigt nyfiken. Dessutom blev det ännu mer intressant att lyssna när han lyckades förklara det hela på ett, trots allt, ganska så okomplicerat sätt. Visst finns det fortfarande bitar som behöver landa hos mig, men min upplevelse är att jag ändå hänger med hyfsat själsligt.

Jag håller på för fullt och läser Rogers bok, som heter Utanför verkligheten. 
Även där skriver Roger på ett ganska lättförståeligt sätt om att vi inte har ett medvetande utan att vi faktiskt existerar i medvetandet. Det som jag upplever lite knepigt är bl.a. detta om tid. Jag vet att tid egentligen inte finns, men att förstå det fullt ut med min hjärna är desto knepigare. 

Är du också nyfiken på att skaka om din bild av verkligheten?
Spana in Roger!

Här kan du lyssna på Roger Gotthardsson i podden Uppvaket.

Här kan du lyssna på Roger Gotthardsson i podden Så in i själen (del 1).

Här kan du läsa mer om boken Utanför verkligheten.